Welcome week! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Mascha Liefting - WaarBenJij.nu Welcome week! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Mascha Liefting - WaarBenJij.nu

Welcome week!

Blijf op de hoogte en volg Mascha

13 Januari 2014 | Noorwegen, Bergen

Hallaiӕn!

Maandag is voor ons de welcome week van start gegaan. Dit was met alle internationale studenten van Hogskole i Bergen. Dit waren ongeveer 20 studenten van allemaal verschillende opleidingen.

We begonnen met een kennismakingsworkshop die echt te belachelijk voor woorden was. We moesten namelijk op verschillende manieren rondlopen en kijken en dan iedereen die je tegen kwam begroeten met: 'Hello!' en vervolgens: 'Goodbye!'. Echt moeilijk dus om serieus te nemen.

Dinsdag hadden we een aantal presentaties van het International Office en het Student Parlement. Daarna hadden we een lunch geregeld door het International Office met verrassend luxe broodjes. Na een geweldig charmante foto te hebben laten maken voor mijn studentenkaart zat ook deze dag er weer op.

Woensdag hadden we een presentatie over hoe we het goedkoopst in Noorwegen kunnen leven. Met goed zoeken is er zeker wel aan relatief goedkoop eten te komen. Ook hadden we nog een trip naar de ikea. Na alles rustig door te hebben gelopen en lekker daar te hebben gegeten gingen we met de Student Assistant (die de trip regelt) naar de kassa toe. Natuurlijk hadden wij de verkeerde rij met iemand met problemen voor ons, en moesten we zo lang wachten dat we de bus hadden gemist. Iedereen was dus al weg, maar wij wisten gelukkig (na ons eerdere avonduur) precies hoe we terug moesten komen dus waren we niet veel later terug.

Donderdag hadden we een city walk door Bergen en was er ook een lunch voor ons geregeld in Zupperia, een van de 'goedkope' restaurants hier. Na lekker een soepje te hebben gegeten zijn we teruggegaan met het idee om gezellig met andere studenten uit te gaan die avond. Na een berichtje op de Bergen 2014 spring groep was er een verassend hoge opkomst. Helaas was Nath haar paspoort vergeten en wordt hier heel streng gecontroleerd. Na wat afwijzingen en een beetje smeken van Steph zijn we gelukkig toch nog ergens binnen gekomen en was de avond niet verpest :)

Vrijdag was er ook nog een Welcome Party georganiseerd door de Student Assistant in de kantine op school waar de dan gezellig wat konden drinken en er was nog pizza geregeld. Dit was met alle internationale studenten maar ook met studenten die graag wilden begeleiden dus dit was erg gezellig.

Zaterdag besloten we nog maar even actief te doen en Floyen nog een keertje te beklimmen, maar dan via een andere route. Ook zeker de moeite waard. 's Avonds besloten we gewoon te relaxen met een flim op de bank, totdat we tot de ontdekking kwamen dat het aan het sneeuwen was! Natuurlijk gelijk naar buiten gerend om even een sneeuwballengevecht te houden en vervolgens vanwege de kou maar snel weer naar binnen te gaan.

Zondag was ik van plan om naar buiten te gaan en wat foto's te maken van de sneeuw, maar helaas heb ik de hele dag ziek in bed doorgebracht.

Vandaag hadden we onze eerste schooldag, een introductie gehad over het programma, medestudenten ontmoet en nog een rondleiding gehad in het ziekenhuis dat naast de school staat. Alle studenten waren heel aardig en morgen gaan we met een aantal wat drinken in de stad. Ook is er hier nog op vrijdag een Welcome Party voor ons georganiseerd, ik ben benieuwd!

Hilsener Mascha